Les crosses et les chôlettes

Lès cråwes èt lès choûlètes

Djouwer al cråwe, c'èst nin seûlemint si dizanoyî, mins-ossi fé dè spôrt. I-n-a dès vrêyes champions di cisse spéciyålité-la.

Dédé féve pårtèye di cès-chal. Ric'nohou d'ine seûle vwès di tos sès copleûs, il aveût pris pårt a on hopê di championat qu'il aveût sovint gangnî avou èhowe. Mins çoula ni lî montéve nin al tièsse. Çou qu'i vèyéve li pus vol'tî, c'èsteût d' passer dès bons moumints avou sès camarådes èt d' fini l' djoûrnêye å cåbarèt po-drî on bon d'mèy. Èt turtos-èssonle, di raconter 'ne fèye di pus' tos lès bons ou lès måvas moumints dè djeû. Tot çoula d'vins 'ne tchôde ambiance wice qui hah'lådes èt asticotèdjes batît l' mèzeûre.

Qwand i m'èspliquéve li dreût dè djeû, qui dji comprindéve pîd foû pîd d'vins, si vizèdje s'il'luminéve. I m' djåzéve avou r'grèt di s' passion qui n'ègzèrcêye pus po l' djoû d'oûy.

On djouwéve al cråwe èt on 'nnè djowe co todi, mins bråmint mons qui d'vins l' timps è borinèdje åtoû dèl vèye di Mons', insi qui dès costés dès hôts payîs dèl France. (Oûy lès djônes vèyèt pus vol'tî l' fout'bal' !)

È l'iviér, avou l' bènèdicsion dè ou dès cinsîs, lès cråweûs polît tripler d'vins lès tchamps èt lès wêdes inte li meûs d' nôvimbe èt l' meûs d' mås', swèt' après l' rintrêye dès bisteûs divins lès stås èt d'vant l' sèmèdje dès cultûres. Lès tèrins n'èstît nin to- fér åhèyemint "carrossables" veûr "crossables" ; li tére èsteût kék'fèyes bossowe èt plakante... I faléve dès fèyes ascohî lès clotûres ou bin ramper d'zos lès håyes, brèf il faléve aveûr ine bone condicion fizique. Adon qui dès djins rimètèt li djeû d' cråwe avou l' golf, on pout dîre qui ça n'a rin-a veûy. È cråwèdje: nin di "green" (wazon sognî al lècsion), nin di "tee" (pitite rihôsse po mète li bale), nin d' trôs, ni d' rontès bales.

È cråwèdje, on s' chèv d'ine cråwe qui ravisse li "club" dè golfeû (foto); li tièsse dèl cråwe a deûs costés: on plat (po bouhî) èt on bètch po v'ni foû d'ine målåhèye pôzicion. Li bale qu'on lome "choûlète" rissonle a in-oû. On n' pout don måy wadjî qu'èle diman'rè so l' dreûte vôye. Sins voleûr moussî d'vins lès dètay dè djeû, on pout dîre qui faléve ariver a 'ne cîbe (ine plantche lådje di +/- 20 cm. èt hôte d' 1,80 m. mètowe a 'ne longueûr di 200 a 350 m; tot çoula an bouhant li mons d'côp possibe. Al copète dè martchî, i fåt ossi sèpi qui c'è-st-on djeû d'èquipe èt qui chaque èquipe pout èmacraler l'èquipe disconte èle djowe. Chaque fèye arivé al plantche, on ratakéve ine novèle pårtèye èvè 'ne novèle cîbe. Çoula poléve durer dès-eûres å long.

Adon Dédé s'abaha èt prinda s' cråwe èt s' banstê ås choûlètes qui s' trovît dizos l' sîdje di s' vwètûre. Lès-oûy ramouyîs d' låmes, i m' sitinda sès camatches.

- "C'èst por vos èt vosse mûzéye... Dji n' m'ènnè chèvrè pus".

Dj'a r'çû ç' djoû la dès-ahèsses dègnes di moussî è mûzéye, ca èle fèt bin pårtèye dè patrimwinne cultûrél èt folklorique di nosse Walon'rèye. Mins å-d'dizeûr di tot, dj'a r'çû on fameûs djèsse di camaråd'rèye. Mèrci Dédé po vosse lårdjèsse, po vosse rit'nowe, vosse tinrûlisté èt vosse bon coûr qui m'ont raprèpî d' vos. Lès camatches n'ont por mi qu'ine valeûr: I d'vèt aveûr ine istwére, veûy minme ine-åme.

Ine fèye po tote, vos d'vez sèpi qu'Albèrt Pîron mèt lès scryèdjes d'a Djôzèf Andrien è walon.

Les crosses et les chôlettes

Le crossage de plaine est une activité ludique à caractère néanmoins très sportif. Il y a de vrais champions de la discipline.

André était un de ceux là.... Reconnu unanimement par ses pairs. Il avait participé à de nombreux championnats qu'il avait souvent remportés avec brio. Mais André ne s'enorguellissait pas. Ce qui lui plaisait par dessous tout c'était de passer de bon moments avec ses amis et de terminer la journée au bistrot derrière une bonne bière. Et tous ensemble, ils com- mentaient inlassablement les diverses péripéties du jeu dans une ambiance conviviale scandée d'éclats de rires et de taquineries.

Lorsqu'il m'expliquait les règles du jeu, que je comprenais tant bien que mal, son visage s'illuminait et il me parlait avec nostalgie de sa passion qu'il n'exerce plus aujourd'hui.

Ce jeu se pratiquait et se pratique encore, mais de moins en moins, dans la région du Borinage, dans les environs de la ville de Mons et dans les Hauts-Pays de la frontière française. Aujourd'hui, les jeunes préfèrent le football.

Durant la saison d'hiver, avec l'autorisation du ou des fermiers, les crosseurs pouvaient arpenter prairies et champs de novembre à mars soit après la rentrée du bétail dans les étables et avant l'ensemencement des cultures. Les terrains n'étaient pas toujours facilement "carrossables" sinon "crossables"; le sol était parfois bossu et boueux... il fallait quelquefois enjam- ber les clôtures voire ramper sous les haies, bref avoir une bonne condition physique. Bien que parfois comparé au golf, cette activité n'a rien à voir avec cette discipline. Dans le crossage: pas de green (pelouse bien entretenue), pas de tee (petit support pour poser la balle), pas de trous, et pas de balles sphériques.

Au crossage, on utilise la crosse qui est une sorte de canne comparable au club du golfeur (photo); la tête de la crosse a deux faces: un plat (pour frapper loin) et un bec pour sortir d'une position difficile. La balle appelée la "choulette" (photo) a une forme ovoïde dont on ne peut pas toujours être sûr de sa trajectoire rectiligne.

Sans entrer dans les détails du jeu, le but consistait à atteindre une cible (une planchette de +/- 20 cms de large et de 180 cms de haut) placée à une distance de +/-200 à +/- 350 métres; et cela en un minimum de coups; sachant qu'il s'agit d'un sport d'équipes et que chaque équipe peut contrarier le parcours de l'équipe adverse. A chaque aboutissement, on redémarrait une nouvelle part vers une nouvelle cible. Cette activité pouvait durer plusieurs heures.

Alors, André se pencha et prit sa crosse et son panier de chôlettes qui se trouvaient sous son siège. Les yeux embués de larmes, il me tendit les objets.

" C'est pour toi et ton musée... Je ne m'en servirai plus ! "

J'ai reçu ce jour là des objets dignes d'entrer dans le musée car ils font bien partie du patrimoine culturel et folklorique de notre Wallonie...

Mais qui plus est: j'ai reçu une marque d'amitié profonde...

Merci Dédé pour ta générosité, ton humilité, ta sensibilité et tes qualités de cœur qui m'ont rapproché de toi.

- "Les objets n'ont pour moi une valeur que s'ils ont une histoire voire même une âme"

Joseph Andrien.

print Paru dans le n° 495 de urlBlegny Initiatives de mars 2018

© Musée de la Fourche et de la Vie rurale - J. Andrien